Az idén először megrendezésre kerülő Brain Bar Budapest alapja az ötletek ütköztetése: hogyan férnek meg a robotok és az emberek egymás mellett (illetve van-e különbség a kettő között)? Mit tehetnek a kormányok, mit az innovátorok, hogy az élet jobb legyen? Hogyan látnak problémákat a várostervezők, hogyan az ott élők? Hogyan terelik ki a gazdaságot megszokott medréből a disztruptorok a nagyvállalatokat?

A fesztivál azonban már az első nap megmutatta, miben tud többet, mint más teches rendezvények: nemcsak az ellenvéleményeknek van helye, de mikor a technológia hatásairól volt szó, a spirituálásra is kitért egy panelbeszélgetés keretében Ken Goldberg robotikaprofesszor, Köves Slomó rabbi, és Stephen Fuller szociológus, transzhumanista író.

Itt is egy kép a beszélgetésről:

Forrás: Brain Bar Budapest Facebook

A beszélgetés lényegi kérdése volt: teremthet-e az ember? Hívhatjuk-e magunkat teremtőnek, ha a technológia segítségével továbbfejlesztjük azt, amit a természet adott? Fuller szerint az ember magától értetődően kreatív, míg Köves rabbi rámutatott, hogy a Talmud szerint az emberek is kis teremtők, ha a zsidó hitvilág szerint semmi ember által teremtett dologgal nem élnénk, nem szednénk gyógyszert, vagy utaznánk autóval.

A zsidó szemlélet ugyanis azt mondja, hogy Isten nem fejezte be a világ teremtését, hanem az emberekre - akiket maga képére formált - bízta annak további kiegészítését. Minden új technológiának az a fő kérdése, hogy azt milyen szándékkal, és hogyan használjuk.

Mikor a beszélgetés afelé fordult, hogy az online közösségi tereknek milyen hatása van az emberekre, és a közösségekre, Fuller aggodalmát fejezte ki, hogy már egy generációnyi gyermek értékei mások, megváltoztak, és ezt végig sem gondoljuk, hanem "alvajárunk".

Szerinte a közösséget - azok az emberek, akik fontosak számunkra az életben - már nem a hozzánk fizikailag közeli emberek teszik ki, hanem az online életünk szereplői, az online terek veszik át  a valóság helyét.

Goldberg szerint az online közösség ettől még valóságos, maximum távoli - ha azonban annak szereplői valódiak, akkor egy valódi közösségről beszélhetünk.

Ezzel együtt tanácsolta a "technológia sabbatot": egy-egy napot, amikor naplementéig nem használunk semmilyen technológiai eszközt. Szerinte ilyenkor az időt sokkal teljesebben éljük meg, az órák lassabban fognak telni.

A panelbeszélgetés zárógondolataként Fuller felhívta a figyelmet arra, hogy a transzhumanizmus, a "továbbfejlesztett" testi, agyi képességek legnagyobb veszélye, hogy növelheti az egyenlőtlenséget. Ha megvalósulna például a memória kiterjesztése, de ha csak a gyorsabb futást lehetővé tevő robotvázról is beszélünk, ezek először a tehetősebbek számára lesznek elérhetőek - ez pedig azzal a kockázattal jár, hogy társadalmi különbségek csak nőni fognak. Fuller szerint ezért fontos, hogy a kormányok még idejében gondoskodjanak ennek megakadályozásáról.